Wist je dat ons brein visuele weergave van informatie tot 600.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Bizar, toch? Zit jij je best te doen op je offerte-proza, is het enige dat bij de beoordelaar blijft hangen dat plaatje waar je 0,0 aandacht aan besteed hebt.
Maar hoe hoe zet je een infographic goed in? En hoe maak je die eigenlijk? In deze blog vind je de tips om de volgende beoordelingscommissie te overdonderen met knallende graphics.
Een goede infographic stelt de lezer, (de beoordelingscommissie, dus) in staat om de informatie die je geeft snel te verwerken, interpreteren en in context te zien. Omdat je in de vormgeving veel meer kan doen dan met dezelfde info in een spreadsheet of een tabel valt de informatie ook nog eens op én blijft die beter hangen. Maar wat moet je doen om te zorgen dat je infographic ook echt van toegevoegde waarde is? Ik geef je een aantal tips.
Dat mag misschien een open schuifpui lijken, maar dat blijkt in de praktijk helaas niet het geval. Als jij in een infographic uitlegt dat je bij meer dan 15 gemeenten voorkeursleverancier bent met een gemiddelde beoordeling van een 9,5 doet dat niet ter zake als de aanbestedende dienst expliciet aangeeft een partij aan te willen trekken met veel ervaring bij de rijksoverheid. In dat geval is je infographic echt verspilde ruimte. Toets de informatie dus altijd op relevantie.
Zaken die vaker gevraagd worden, zoals een implementatieplan of een klachtenprocedure, kun je natuurlijk wel in een algemene infographic gieten, die je met een beetje mazzel ook vaker kunt gebruiken. Check wel altijd of de infographic aan de eisen van de aanbestedende dienst voldoet, zodat je niet ineens uitgesloten wordt omdat je klachtenprocedure een dag te lang duurt, om maar eens wat te noemen.
Tip in de tip: bewaar dus altijd de bewerkbare bestanden van een infographic, zodat je deze eenvoudig aan kunt passen aan de eisen van de aanbestedende dienst.
Om te zorgen dat jouw infographic ook echt van waarde is in de offerte moet die informatie versimpelen. In één opslag moet duidelijk zijn waar de infographic over gaat en wat die te zoeken heeft op deze plaats in je offerte. Werk dus met herkenbare vormen en stijlen.
Positieve info in het groen en negatieve in het rood, om maar eens wat te noemen. Trek de aandacht met kleurgebruik en lettertypes. Dat brengt met bij het volgende punt.
Lettertypes, kleuren, illustraties: alle elementen van een infographic kunnen iets zeggen. Maak daar dus ook gebruik van. Let daarbij natuurlijk wel altijd op de voorschriften die de aanbestedende dienst heeft opgelegd ten aanzien van de opmaak. Gebruik je een kleiner lettertype in je infographic, dan kan ook dat je zomaar uitsluiting opleveren. Geloof je me niet? Check dan deze uitspraak.
Een goede vormgeving draagt bij aan de leesbaarheid van de infographic. En twijfel je? Leg de infographic dan eens voor aan iemand buiten je organisatie, die met deze aanbesteding he-le-maal niets te maken heeft. Snapt diegene wat je probeert over te brengen? Dan komt het met de beoordelingscommissie ook wel goed.
Mocht je het nog niet kennen: Canva is een leuke tool om eens mee aan de slag te gaan. Al moet ik je ook eerlijk zeggen dat het helemaal geen slecht idee is om voor een goede infographic gewoon eens met een professionele vormgever te gaan praten.
Denk je dat je alles gehad hebt, blijkt er ook nog zoiets te bestaan als ‘data storytelling’. Sorry, not sorry. Vanaf nu kun je niet meer zonder.
Een goede infographic vertelt namelijk een verhaal dat bij de lezer blijft hangen. Je neemt de lezer mee in een probleem (bij voorkeur het probleem waar de aanbestedende dienst zelf tegenaan loopt, zie tip 1) en onderbouwt vervolgens, geïllustreerd en met passende data, hoe jij dat probleem gaat oplossen. Geen ellenlange teksten, maar alle key information overzichtelijk en onderbouwd bij elkaar in een mooie afbeelding, waarin je de lezen nog even haarfijn wijst op zijn probleem, en dat probleem nog in diezelfde afbeelding voor hem of haar oplost.
En zorg ook voor een fatsoenlijke onderbouwing, hè. Geen ‘Wij van WC-eend’-toestanden of verwijzingen naar Wikipedia. Zorg voor onderbouwing vanuit onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken en van betrouwbare bronnen. Dat creërt vertrouwen bij de lezer.
Met een infographic wil je nu juist de ellenlange saaie lappen tekst voorkomen. Durf dan ook te kiezen voor ruimte. Bouw niet alles vol met tekst en plaatjes, maar laat ook de leegte hier en daar zijn werk doen. Onthoud dat de plaatsing van ieder element in een infographic zorgt voor een bepaald effect bij de lezer, en durf daar dus mee te spelen. Ruimte zorgt voor rust, en rust voor vertrouwen.