‘Nee. Het kost me klauwen met geld en de kans dat ik win is nihil. Dus nee, we hoeven geen afspraak te maken.’ Ik hoor een diepe zucht aan de andere kant van de lijn. En die zucht zei meer dan alle woorden die daarvoor gezegd waren. Teleurstelling, frustratie.
Maar bovenal had ik een sterke onderneemster aan de telefoon die graag wilde groeien met haar bedrijf. De afgelopen jaren had ze 20 mensen om zich heen verzameld die stuk voor stuk een ster in hun vakgebied waren. Ze wilde graag uitbreiden naar 25 man, maar daarvoor waren wel meer opdrachten nodig. De wens om te groeien was er dus wel.
Herken je dat? Die wens om te groeien, maar tegelijkertijd de angst om je te wagen aan tenders? Want tenders zijn voor de grote jongens, tenders zijn een vooraf al vergeven, tenders zijn tijdrovend en kosten daardoor heel veel geld. Dat is wat men je wijsgemaakt heeft over tenders, toch?
Tenders zijn niet ingewikkeld, hoeven niet tijdrovend te zijn, en jij kunt ze met jouw MKB bedrijf ook gewoon winnen. Er zijn alleen best wat partijen bij gebaat als jij maar blijft denken dat tenders niet voor jou zijn weggelegd.
Weet je wat de grap is? Het hele systeem van aanbestedingen heeft onder meer tot doel om overheidsopdrachten juist ook voor het MKB toegankelijk te maken. Dat jij ze niet kunt winnen is dus dikke vette onzin. En natuurlijk kan het zijn dat je het moet leren, maar toen je startte met je onderneming wist je ook niet hoe je ooit je eerste werknemer aan ging nemen, toch?
Weet je wat de grap is? Het hele systeem van aanbestedingen heeft onder meer tot doel om overheidsopdrachten juist ook voor het MKB toegankelijk te maken.
Wil jij groeien met je bedrijf, dan zijn tenders een fantastische kans om een stabiele klantbasis te bouwen. Tenders bieden je commercieel ritme, van de pretender tot aan de uitrol, en dan begint de pretenderfase weer. Als je dat ritme goed in de gaten houdt en daarna dicht bij jezelf blijft, dan komen die opdrachten vanzelf.
Beginnen doe je altijd aan het begin. En het begin is het op orde brengen van je propositie. Wie ben je? Wat doet je bedrijf? En wat doet jouw bedrijf anders dan de concurrentie? Vragen die iedere ondernemer zichzelf minimaal één keer per jaar zou moeten stellen, maar die voor tenders nog belangrijker zijn. Als je de antwoorden op die vragen paraat hebt, heb je namelijk een belangrijke basis gelegd voor wat je op gaat schrijven in je tenderoffertes.
Dan moet je een inschrijfproces inrichten. Dat gaat namelijk de rust in jouw organisatie bewaken. Partijen die roepen dat tenders tijdrovende, geld verslindende en energie slurpende ellendedingen zijn hebben negen van de tien keer te weinig tijd besteed aan het bouwen van een fatsoenlijk aanbestedingsproces. Onderschat nooit de kracht van het ritme in je inschrijfproces.
Dat ritme zorgt er namelijk voor dat jij voldoende tijd overhoudt om creatief te kunnen zijn in een inschrijfproces. En dát, my friend, maakt tenders fantastisch. Creativiteit. Brainstormen. Post-its, stiften, brownpapers, tafels aan de kant en tekenen maar.
Het mooie: jouw team gaat je verbazen in wat jouw bedrijf allemaal kan. Dat is namelijk veel meer dan je denkt. Dát is where the magic happens. Dan verkoop je namelijk niet meer aan iedere klant dezelfde oplossing. Of misschien ook wel, maar dan kleed je die anders aan. Je slaagt er dan altijd in om de klant een oplossing te bieden die zowel de initiële vraag als de vraag achter de vraag beantwoordt. Nóg meer impact maken, dus.
Ok, hebben we je aandacht? Bel ons dan, alsjeblieft. Of maak direct online zelf een afspraak. Honderd80 helpt jou en je bedrijf impact via tenders. Geloof ons: daarbuiten zijn opdrachtgevers die tenderen en die écht zitten te wachten op wat jij te bieden hebt.
Het enige wat jij hoeft te doen is die tender schrijven.